Seneste nyt

Erik Hagens i bogen ”Kunstfusion” om kunstsamlingen UC Syd, Campus Esbjerg:

”..… som ung arbejdede Flemming Rendbo på havnen i Esbjerg. Tunge svinekroppe skulle ombord på skibene ad lange, svingende gangbroer. Smør og bacon til Esbjerg var helt op i 60’erne Danmarks helt store eksportartikel. Han sled korporligt ligesom mange andre.

Når man slider, drømmer man. Men man drømmer drømme af en anden slags, end de drømme, man har om natten.

Hans malerier og træskulpturer handler om de mennesker, som han og vi beundrer, om vor tids popidoler og vor tids vidunderlige teknologi – vor tids drømme!

Han er en af mange i den kreative velfærdsstat, der maler og laver billeder af, hvad de ser op til.

For mange er det, at kunne leve sig ind i det, som forbilledet lykkedes med – forbilledligt! At virkeliggøre det, man beundrer og holder af, det gør Flemming Rendbo med sine billeder.”

 

 

 

 

 

 

Skrot amok – fra genbrug til kunst

Af Birgitte Lund Jensen og Lis Jørgensen

”Flemming Rendbo har hele sit liv skabt billeder og skulpturer.

For mere end 20 år siden lavede han den første ikon, og har siden arbejdet med denne udtryksform. Han fortæller, at det hele startede med et møde med livskunstneren og kogebogsforfatteren Erik Skjoldborg. Et utal af rejser rundt i verden, især i Rusland, har fascineret og inspireret Rendbos arbejde med ikonerne. For ham er kunstneren Viktor IV og hele PopArt- perioden samt musikken fra den tid også en til stadighed utømmelig kilde af inspiration.

Hos Flemming Rendbo er der ingen religiøs forbindelse i hans brug af det græske ord ikon. Det der refererer til ikonerne er formen, den stramme komposition og det fortættede betydningsindhold i de enkelte elementer. Hans ikoner er spejlbilleder af hverdagshændelser, kommentarer til livet og altid med en tvist af humor.

I Flemming Rendbo’s værksted er der en ganske særlig stemning. Det er helt tydeligt, her arbejder en inkarneret tingfinder. Her er drivtømmer, møbeldele og et enormt skuffedarium, der er en ren skattekiste i forhold til alle mulige og umulige dimser. En skuffe fuld af håndsmedede søm, erhvervet på en rejse til Gotland, og historien om manden, der solgte dem til ham. En anden skuffe fuld af knapper fra et russisk marked, og historien om en handel med en gammel russisk kvinde. En tredje skuffe rummer små plastikdimser fundet på stranden ved Esbjerg og historien om en dejlig efterårstur ved havet.

Af alle disse ting skaber Flemming Rendbo ikoner. Tingene indgår i nye sammenhænge og kompositioner, og bliver til helt nye unikke kunstværker. Når denne tingfinder har ordnet, sorteret og anvendt delene i en ny sammenhæng, er der med nøjagtighed og stor opmærksomhed dannet nye værker. Ikoner skabt ud fra et univers af gammelt træ, malede tekster og elementer, der har haft et helt andet liv og en helt anden betydning før denne forvandling …..”

Rørpost / Art- energy collaboration Esbjerg - Houston / from the catalogue

“Flemming Rendbo (1948) is a self-made artist and a life-long teacher in art, crafts and design. Now an art consultant, art guide and artist. He mainly works in genre called Neo Pop Art. He creates paintings, sculptures and objects / assemblages, often using driftwood, recycled materials and objects, which fits his vintage expression.”

Fra Blå Døres 20-års jubilæumskatalog:

Flemming Rendbo er blevet kaldt ”Manden, der maler på ting”. Stilen er præget af en forkærlighed for rustikke materialer præget af tidens tand. Drivtømmer, møbeldele, loppetorvsfund og meget andet tages i anvendelse til værkerne, der ofte rummer en finurlig humor. Ikoniske portrætter og fantasifulde objekter skabes med udgangspunkt i naturens og kulturens inspirationskilder. Flemming Rendbo har i mange år været underviser i billedkunst, kunstkonsulent og foredragsholder og er fast tilknyttet kunstnerboligen ART 56* i Hvide Sande.

Tommi Larsen, formand for bestyrelsen ved Bramming Egnsmuseum. Tale ved Flemming Rendbos fernisering den 12.3.2005

”………. Det handler om Flemming Rendbo. Der er vel ikke den kunstretning – eller den blanding af kunstretninger -, som vi ikke har kunnet vise jer her på museet. I dag skal vi stifte bekendtskab med en kunstretning, vi stort set ikke har vist jer før, nemlig efterdønningerne af Pop Art – den popkunst, der fik sit gennembrud omkring 1960 i New York, bl.a. anført af Andy Warhol. En kunst, der gør brug af forbrugersamfundets og massekulturens billedverden, på en ironisk, men også næsten kærlig måde. Som Flemming Rendbo selv formulerer det: ”Hvis en kunstretning er god nok, så svinger pendulet lige så længe, at dette kunstsyn stadig er aktuelt”   -   det gælder også popkunsten, det vi i dag vil kalde Neo Pop Art! Ok, August Kruse, som vi havde en udstilling med i august sidste år, havde vel en snert af popkunst, men mon ikke vi kan betragte Flemming Rendbo som vores første fuldblods repræsentant for Neo Pop Art?”